Slenteren door straatjes en steegjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Petra - WaarBenJij.nu Slenteren door straatjes en steegjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Petra - WaarBenJij.nu

Slenteren door straatjes en steegjes

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

Het slapen in Peru is een aparte beleving. Niet alleen de hoogte en de reisdagen met vroeg opstaan gooien roet door het eten, ook zal je geen slaapkamer aantreffen waar het stil is. In Lima begon het politiesirenes die klonken als fruitmachines en toeterende auto's. In Nascza met blaffende honden, ongedierte in de kamer en de poort van het hotel. In Arequipa een drukke straat achter het hotel. In Chivay hadden we een Peruaanse bruiloft en tot slot in Cusco wietrokende backpackers met houseparty en de schoolgaande kinderen. Hoe dan ook, als je uiteindelijk moe ben slaap je echt wel en het maakt de reiservaring natuurlijk ook wel weer kleurrijk.

Cusco nu dus. De eerste vrije dag in deze stad lekker laat, 10 uur, op pad gegaan met een aantal medereizigers uit de groep. In veel Peruaanse steden kan je helaas beter niet alleen op stap en 's avonds al helemaal niet. Met z'n allen is het ook leuker dus gezellig door de straatjes en steegjes van Cusco geslenterd. Eerst natuurlijk de Plaza de Armas met twee imposante kathedralen en met poorten overdekte trottoirs met daaraan winkeltjes en daarboven huizen met schitterende balkons van houtsnijwerk. Vaak in die huizen restaurantjes maar ook Mc Donalds, KFC en Starbucks. Van daaruit naar het gezellige San Blas. San Blas is een soort Montmatre in Cusco: Kleine straatjes, artistieke winkeltjes, gezellige koffietentjes en eetgelegenheden. In San Blas bevindt zich ook het paleis van de aartsbisschop gebouwd op de ruïnes van een Inca bouwwerk. De fundering bestaat dus uit de mooie perfect gelegde Inca stenen. Hier de beroemde 12 hoekige steen, de slang en de poema in gezien met een beetje hulp van een lokale "gids" en winkeljuffrouw. Bij de kerk van San Blas een leuke fontein en een heel mooi binnenplaatsje van een klein "museo". Op een ander gezellig binnenplaatsje heerlijk geluncht bij Pacha Papa en hier gezien hoe ze cuy, ofwel cavia, op een dakpan in de oven gaarden en daarna serveerden. Het schijnt een lokale lekkernij te zijn maar het ziet er wel raar uit, zo'n bruin geroosterde kale cavia met de pootjes en het koppie inclusief tandjes er nog aan. Dus maar chicaronnes geprobeerd, ook een lokale lekkernij van knapperig varkensvlees. Na de lunch terug naar het Plaza de Armas en van hieruit onze groep opgesplitst en met een medereiziger tot de markt van San Pedro gelopen. Onderweg wederom twee kerken, een mooi pleintje en poortje gezien. Vanuit San Pedro terug naar het hotel, nog even postzegels gehaald, ansichtkaarten voor de familie gepost, de kerk en het klooster van Santo Domingo van buiten bekeken en de Inca ruïnes van Qoricancha gezien. Gezien de lunch eerder die dag 's avonds even eenvoudig een hamburger gegeten in het hotel.

• 21 November 2014 - 17:35

Han Van Der Laan:

Hallo Petra,
    Je kent mij niet, maar ik heb genoten van je verslagen en foto"s over Peru.
    Zelf ben ik in 2009 in het noorden van Peru geweest.Totaal anders, niet zo toeristisch,
    maar enorm. Ik zat in een klein dorp Yanama en omstreken.
    We probeerde ,met de groep, de bevolking te helpen. Tandarts enz.
    Langs deze weg wilde ik je bedanken voor de fantastische foto"s, en verslagen Het was
    een soort vakantie voor mij. En heb je verslagen geprint,zodat ik er nog weer van kan genieten.

Vriendelijke groeten, Han