Avontuur in de Autobus - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Petra - WaarBenJij.nu Avontuur in de Autobus - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Petra - WaarBenJij.nu

Avontuur in de Autobus

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

De laatste excursie van de Peru reis bracht ons naar niet alleen naar Moray, Salinas de Maras en Chinchero maar bracht op de valreep ook nog een klein avontuur. Op weg in de Heilige Vallei naar Moray zagen we de lokale bevolking gezamenlijk op het land werken. Mooi momentje dus voor een foto van de ossen en de ploeg waar het land mee werd bewerkt. De hele gemeenschap was mee, oudere kinderen pasten op jongere kinderen en mannen en vrouwen waren op het land bezig met ploegen en zaaien. Zo kwam het dat we van de weg afgingen om het tafereeltje te fotograferen en via een andere weg de route vervolgden. De hoofdwegen zijn eigenlijk best goed in Peru maar zodra je de wat kleinere binnenwegen neemt zijn deze niet altijd geasfalteerd, laat staan verhard. Om wat tijd in te halen werd een stuk afgesneden via een modderige landweg. Geen goed plan, de weg zat vol met gaten en inderdaad, het laat zich raden, we kwamen met de bus vast te zitten. Niet zo'n beetje ook, alle wielen zaten diep in de blubber vast. De bus was niet vooruit en niet achteruit in beweging te krijgen, de wielen bleven slippen met of zonder ons in de bus. Dus stenen verzamelen, agave bladen zoeken en wat al niet meer om tegen de wielen aan te leggen terwijl het een beetje begon te regenen en te donderen. De buschauffeur had een pikhouweel mee maar het mocht allemaal niet baten. Wij hielden de lol er in, ik zie ik zie wat jij niet ziet en we gaan nog niet naar huis nog lange niet. Uiteindelijk is de gids na zo'n 40 minuten proberen de lokale boeren en boerinnen om hulp gaan vragen. Dat koste nog enige overredingskracht want die waren net aan hun 'lunchpauze' met chicha (maïsbier) begonnen. Uiteindelijk kwamen ze na zo'n 20 minuten aangetogen met z'n allen met stenen en wat al niet meer. Inmiddels waren de natural baños weer gevonden achter de grote agave planten langs de weg. Snel daarachter vandaan en weer met z'n allen achterin de bus voor het gewicht, zij duwen en ja hoor de bus bewoog en reed achteruit de modderige weg af.

Altijd weer leuk zo'n klein beetje avontuur. Wel daardoor en door de regen een versneld bezoekje aan Moray. Hier cirkelvormige terrassen van de Inca's in een soort trechter met een ingenieus irrigatiesysteem en een diepte tot 100 meter. De temperatuur kan van beneden tot boven zo'n 15 graden verschillen, een bijzonder staaltje landschapsarchitectuur dus en opnieuw met een zekere mystiek omdat er verschillende theorieën zijn over het doel van deze ruïnes. Van Moray ging het naar Salinas de Maras. Langs de weg al een heel mooi uitzicht over de zoutterrassen hier. Het zoute water schijnt via een ondergrondse stroom bij een bron uit de bergen te komen maar hoe en waarom die stroom zout is, is niet duidelijk. De zoutterrassen bestaan uit allemaal bassins die langzaam bergafwaarts lopen. Het zout zet in de zon door verdamping van het water af op de randen van zo'n bassin. Daar wordt het door de bewoners afgeschraapt opdat je zout hebt. Na een kort bezoekje weer de bus in en de smalle slechte weg af naar Chinchero. In Chinchero bij een familie die textiel maakt een authentieke quinoasoep gegeten met aardappelen en kaas in een lemen hut omdat het regende. Die regen was zo'n beetje voor het eerst want tot dan toe hadden we heel goed weer gehad, in Puno 's avonds pas regen en ook nu was het slechts een klein buitje. Vooral met twee anderen heel sterk aan mooi weer gedacht en wie weet heeft dat geholpen. Hoe dan ook lunchen in de lemen hut was een mooie nieuwe beleving. Daarna uitleg gekregen over bewerken van ruwe wol, het spinnen en kleuren van draden en het weven van textiel van een 12-jarig meisje in haar beste Engels. Wat stonden haar vader en moeder te glimmen van trots! Van daar uit naar de Inca opgravingen en koloniale kerk van Chinchero gelopen. De kerk staat, net als het paleis van de aartsbisschop in Cusco en vele ander katholieke bouwwerken, op de restanten van massieve Inca muren. Bij de Inca ruïnes en terrassen een enorm open veld waar zich de religieuze ceremonies afgespeeld schijnen te hebben. Ook prachtig uitzicht op de bergen aan de ene kant en de Heilige Vallei aan de andere kant. Van Chinchero terug naar Cusco en daar 's avonds heerlijk met een paar medereizigers gegeten bij een Italiaan aan de Plaza de Armas.